Användarvillkor för UngDrive Appen

Allmänt

UngDrive Appen är till för ungdomar i åldern 0-18år som med hjälp av sina föräldrar vill driva företag. Villkoren gäller för UngDrive AB (svb) app “UngDrive”. Tjänsten drivs och ägs av UngDrive AB (svb) (556929-9265) Nedan angiven som "UngDrive", "vi" eller "UngDrive App".

Genom att besöka och använda appen eller hemsidan ungdrive.se förbinder du dig att följa våra användarvillkor i sin helhet.

För att få genomföra ett köp i UngDrive App ska du ha rätt att ingå avtal, vara myndig och över 18 år.

UngDrive är en plattform där du kan administrera vissa delar av ditt företagande.
Genom att godkänna detta avtal förstår du att alla handlingar kring ditt företag är ditt egna ansvar och inget som UngDrive kan stå till svars för. Om problem skulle uppstå mellan köpare och säljare kan du alltid rapportera det till support@ungdrive.se eller skapa ett ärende via vår kundtjänst för rådgivning i frågan.

Drift

Vi försöker göra så gott vi kan men allt kan vi inte påverka. Vi kan därför inte garantera en oavbruten, kontinuerlig eller säker tillgång till UngDrive App. Driften av UngDrive App kan störas av en rad olika faktorer som står utanför UngDrives kontroll och UngDrive ställer inga garantier som gäller webbplatsens eller appens tillgänglighet eller funktion. UngDrive kan därför inte göras ansvariga för indirekta eller direkta skador som orsakas av användningen av UngDrive App och dess innehåll.

UngDrive reserverar sig för eventuella bild- eller textfel som kan finnas i UngDrive App. Det kan exempelvis gälla felaktiga formuleringar eller utdaterad information. Vid osäkerhet kring innehållet ber vi dig ta del av skatteverket och andra källors egna material.

Betalning & personuppgifter

När du handlar via UngDrive App sker köpet via betalningsleverantören Swish. UngDrive sparar på så sätt inga kredit- eller betalkortsnummer. När en beställning har skett skickas en beställningsbekräftelse till oss för att vi ska kunna godkänna ordern. När du genomför en betalning via UngDrive App accepterar du Swish användarvillkor.

Alla personuppgifter om dig som kund behandlar vi på UngDrive enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). När du lämnar över uppgifter till UngDrive App godkänner du UngDrive att registrera dina uppgifter och lagra köp, förfoga över den samlade informationen och behandla uppgifterna i enlighet vad som gäller för Dataskyddsförordningens krav.

Är du intresserad av att veta mer om hur vi hanterar personuppgifter kan du läsa vår integritetspolicy.‍‍‍

UngDrives diskrimineringspolicy

Att bli diskriminerad på UngDrive App tar vi väldigt allvarligt och den som bryter mot vår diskrimineringspolicy kan bli avstängd från att använda plattformen. Den som blir utsatt ska kontakta UngDrive på support@ungdrive.se så snart som möjligt.

När du besöker UngDrive App ska du trivas. Vi vill att alla ska finna glädje i att driva ditt företag och därför är det extra viktigt att vi har respekt och accepterar varandra. Oavsett om du känner dina företags kompanjoner privat eller inte. För att vi ska få ett så bra klimat som möjligt i UngDrive App har vi denna policyn.

När du använder dig av UngDrive App går du med på att inte diskriminera andra utifrån deras:

  • Sexuella läggning
  • Hudfärg
  • Etnisk tillhörighet
  • Religion eller annan trosuppfattning
  • Funktionsnedsättning
  • Ålder Eller annat som innefattas av diskrimineringslagen

Reklamation, retur & ångerrätt

Reklamation/Retur

Upptäcker du att någonting är fel med en vara som du har tagit del av från UngDrive kan du ha rätt att reklamera varan. I Sverige har du alltid 3 års reklamationsrätt om du handlar från ett företag. Kontakta support@ungdrive.se för att få veta mer vad som gäller just för dig.

Ångerrätt EU

Enligt EUs lagstiftning har du som konsument rätt till 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans från ett företag. Varje enskild säljares villkor kan du läsa mer om på varje produkt. Ångerfristen börjar att löpa dagen efter att du som kund har tagit emot varan. Är varan specialtillverkad gäller inte ångerrätten på 14 dagar. I Sverige gäller inte ångerrätten om köpet gäller mindre än 400 kronor.

För att hitta mer information kring reklamation och retur, besök:
https://www.hallakonsument.se

Tvist

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar olika typer av konsumenttvister. Upplever du att det uppstår det en tvist mellan dig som konsument och UngDrive är det möjligt att få en rekommendation från ARN om hur tvisten bör lösas. Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23, Stockholm, www.arn.se

Som konsument har du möjlighet att använda dig av EU-kommissionens ODR-plattform rörande tvistlösning på internet.

Kundtjänst

Har du frågor eller funderingar kan du nå oss via vår kundtjänst genom support@ungdrive.se

Ändringar i avtal

Vi förbehåller oss rätten att kunna ändra detta avtal närsomhelst. Ändringar som sker publiceras som en notis i UngDrive App senast en vecka före de träder i kraft. De aktuella villkoren vid köpet är de som gäller.

Tjänsterna som erbjuds på UngDrive App tillhandahålls av den icke-vinstdrivande organisationen;

UngDrive AB (svb)
Gårö Unnebo 1, 335 33 Gnosjö
E-post: hq@ungdrive.se
Org. nr. 556929-9265

UngDrive Integritetspolicy

‍Vi vill att du som användare ska känna dig säker oavsett om du är ungdom eller vuxen i UngDrive App. Här nedan kan du därför läsa mer om hur vi hanterar just din information!

1. Definitioner

I detta avtal har dessa begrepp följande betydelse:

  • Användare i denna integritetspolicy avser dig som registrerat dig i UngDrive App för att antingen administrera eller driva företag.
  • UngDrive är vi på UngDrive AB (svb) (org nr: 556929-9265) som tillhandahåller appen UngDrive App och webbplatsen ungdrive.se
  • Personuppgift avser all slags som kan knytas till en levande person, exempelvis namn, adress och personnummer
  • Tjänsten avser UngDrive App
  • Med Behandling avses en åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter eller uppsättningar av personuppgifter, oberoende av om de utförs automatiserat eller ej, såsom insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning eller ändring.

2. Grundläggande information

2.1 UngDrive åtar sig att hantera personuppgifter i enlighet med svensk lagstiftning. UngDrive värnar om din personliga integritet och strävar efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Personuppgiftspolicyn beskriver varför UngDrive inhämtar information om dig, hur informationen behandlas och dina rättigheter i förhållande till dina personuppgifter. Genom att Du godkänner denna policy är Du införstådd med att UngDrive använder dina personuppgifter på nedan angivna sätt. Ditt godkännande utgör inte ett sådant aktivt samtycke som utgör rättslig grund för behandling.

2.2 Användaren ansvarar för att de personuppgifter som finns registrerade i Tjänsten och krävs för att en part ska kunna fullgöra sina åtaganden är riktiga. Användaren ska vid behov uppdatera och rätta de personuppgifter som lagras genom att höra av sig till support@ungdrive.se. UngDrive ansvarar inte för att skador som kan uppkomma till följd av att Användaren uppgivit felaktiga personuppgifter eller inte uppdaterat registrerade personuppgifter.

3. Vilka personuppgifter inhämtas?

3.1 UngDrive inhämtar och lagrar personuppgifter som är behövliga för att fullgöra avtalet med kunden, väsentliga och förenliga med Tjänstens ändamål. I samband med Användarens användning av Tjänsten kan personuppgifter inhämtas och lagras.

3.2 De uppgifter som kan komma att behandlas är sådana som Användaren anger under användning av Tjänsten. Detta kan exempelvis vara: Namn, e-mailadresser, telefonnummer, adresser, betalningsuppgifter, IP-adresser, personnummer, kundnummer.

3.3 UngDrive använder Google Analytics och samlar in data i enlighet med de användarinställningar som du som användare har ställt in på Google. De följer dataskyddskrav som gäller och hanterar endast de uppgifter som är nödvändiga. Googles användarvillkor finns på https://policies.google.com/privacy?hl=sv&gl=se‍

4. Ändamål och rättslig grund för behandlingen

4.1 UngDrive samlar in och lagrar registrerade personuppgifter i samband med att Användaren registrerar sig i appen med syfte att tillhandahålla Tjänsten samt för att säkerställa att Tjänsten kan utföras på ett ändamålsenligt sätt. För att vi ska ha rätt att behandla dina personuppgifter måste det finnas en rättslig grund för behandlingen. Nedan förklarar vi varför och på vilka grunder vi stödjer behandlingen av dina personuppgifter på.‍‍

För att fullgöra avtalet
UngDrive måste behandla personuppgifter för att kunna fullgöra avtalet mellan UngDrive och Användaren. För dig som är Användare är behandlingen nödvändig för att UngDrive ska kunna kommunicera med dig, fakturera, göra utbetalningar och bedöma vilka betalningsmetoder som kan erbjudas, administrera dina ärenden och tillhandahålla support och god kundservice.‍

Med stöd av ditt samtycke
UngDrive behandlar personuppgifter med stöd av ditt samtycke. Användaren kan samtycka till att få erbjudanden, reklam och liknande utskick från UngDrive. Detta samtycke ska inhämtas vid behandling av Användarens personuppgifter i samband med registrering i appen eller på hemsidan eller på annat sätt som Användaren och UngDrive kommer överens om.

För att uppfylla våra rättsliga förpliktelser
UngDrive behandlar personuppgifter för att kunna uppfylla vissa rättsliga förpliktelser. Det gäller exempelvis behandling som är nödvändig för att uppfylla förpliktelser enligt bokföringslagen.

5. Hur länge bevaras personuppgifterna?

5.1 UngDrive lagrar Användarens uppgifter så länge det behövs för de ändamål de samlades in och behandlas för, dock högst 24 månader efter senaste köpdatumet. Arkivering av uppgifter i ostrukturerad data görs löpande. Alla uppgifter som sparas krypteras.

5.2 Uppgifter för vilka viss lagringsskyldighet är föreskriven enligt lagar och andra författningar lagras enligt vad som är stadgat där.

5.3 Swish (vår betaltjänstleverantör) kan spara anonym orderdata för att kunna föra statistik.
Swish villkor finns på: https://www.swish.nu/policies

6. Vem tar del av personuppgifterna?

6.1 UngDrive kan komma att dela personuppgifter till tredje part i syfte att fullgöra Tjänsten.

6.2 UngDrive förbehåller sig rätten att lämna ut personuppgifter till tredje part för att fullgöra sina lagstadgade skyldigheter.

6.3 Personuppgifter kan också komma att lämnas ut till tredje land vid användning av tjänster med leverantörer utanför EU. Detta under förutsättning att mottagaren uppfyller den säkerhetsnivå som ställs enligt Dataskyddsförordningen.

7. Säkerhet

7.1 UngDrive vidtar lämpliga och organisatoriska åtgärder för att minimera risker för obehörig åtkomst samt olämplig användning. Åtgärderna vidtas i syfte att säkerställa Användarens personliga integritet och utförs i enlighet med UngDrives interna rutiner.

8. Dina rättigheter

8.1 UngDrive ansvarar för att tillvarata dina rättigheter i enlighet med Dataskyddsförordningen och annan relevant lagstiftning. Detta innebär att Du har rätt till:

Tillgång

Få tillgång till dina behandlade personuppgifter. Det innebär även att Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag i digitalt format av dina personuppgifter.

Rättning

Begära att vi rättar felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter.

Permanent borttagande

Få dina uppgifter permanent raderade om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlats in för eller då Du inte längre samtycker till behandlingen. Rätten gäller inte om det finns annan rättslig grund för behandlingen eller om det annars finns en rättslig skyldighet för UngDrive att behandla personuppgifterna.‍

Begränsning

Få behandlingen av dina personuppgifter begränsad. Det innebär att dina personuppgifter markeras så att de endast får behandlas för angivet ändamål.

Begära ut

Begära att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och digitalt format och få uppgifterna överförda från UngDrive till en annan personuppgiftsansvarig (sk. dataportabilitet).‍

Klagomål

Inge eventuella klagomål om behandlingen av dina personuppgifter till tillsynsmyndigheten; Datainspektionen. (www.datainspektionen.se)

9. Ändring av personuppgiftspolicyn

9.1 UngDrive förbehåller sig rätten att när som helst ändra personuppgiftspolicyn. Innan ändring sker kommer Du underrättas om detta. Om Du inte godtar ändringarna har Du rätt att invända mot behandlingen genom att kontakta personuppgiftsansvarig enligt ovan angivna kontaktuppgifter.

Köpvillkor

1 Inledning

1.1 Detta avtal (Avtalet) anger vad som gäller när du (Köparen) handlar från oss UngDrive (Säljaren) genom UngDrive App.

1.2 Avtalets bestämmelser gäller i den utsträckning inte annat framgår av Säljarens beskrivning i UngDrive App eller andra köpvillkor som Säljaren och Köparen kommit överens om.

1.3 Då inget annat anges ska köplagens (1990:931) bestämmer tillämpas vid köpet.

2 Köparens och säljarens huvudprestationer

2.1 Genom Avtalet åtar sig Säljaren att leverera produkt i enlighet med den information och de specifikationer och vad som i övrigt får anses överenskommet i samband med beställningen.

2.2 Genom Avtalet åtar sig Köpare att i UngDrive App erlägga betalning för den beställda produkten.

3 Pris och betalningsvillkor

3.1 Betalning görs genom Swish betaltjänster till UngDrive. Swish villkor finns på: https://www.swish.nu/policies

3.2 I det fall att Köparen är i dröjsmål med betalning så har Säljaren rätt att hålla inne produkten fram tills betalning sker.

3.3 Det pris som gäller för produkten framgår av Säljaren i UngDrive App om inte Köparen och Säljaren avtalat om annat.

4 Leverans

4.1 Säljaren ansvarar för leverans av produkterna om inte något annat avtalats innan köpet eller framgår av Säljarens beskrivning i UngDrive App.

4.2 Leverans ska ske inom skälig tid, dock högst inom 21 dagar efter köpet, såvida inte något annat avtalats.

4.3 Om inget annat anges i Säljarens beskrivning i UngDrive App så ansvarar Säljaren för alla leveranskostnader. Allmänna villkor vid köp.

4.4 Risken för produkten övergår på Köparen vid den tidpunkt då produkten avlämnas.

5 Produktens beskaffenhet

5.1 Produkten skall om inget annat avtalats stämma överens med vad som följer av Säljarens beskrivning i UngDrive App och vara ägnad för det ändamål för vilket produkter av samma slag i allmänhet används.

6 Påföljder vid fel och dröjsmål

6.1 Alla krav med anledning av fel i produkten eller dröjsmål av leverans ska riktas mot Säljaren. Detta gäller även i det fall att Säljaren har lämnat öppet köp eller åtagit sig någon annan garanti eller förbindelse än den som följer av Avtalet.

6.2 Vid dröjsmål med leverans har Köparen om inte betalning redan skett, rätt att hålla inne betalningen fram tills produkten avlämnas.

6.3 Vid dröjsmål med leverans har Köparen rätt att kräva fullgörelse av köpet. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett sådant hinder som Säljaren inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle innebära uppoffringar som är orimliga med hänsyn till Köparens intresse av att köpet fullgörs. Köparen har i sådant fall rätt att kräva tillbaka erlagd betalning från Säljaren.

6.4 Köparen har rätt att häva köpet på grund av Säljarens dröjsmål om detta är av väsentlig betydelse för Köparen och Säljaren insåg eller borde ha insett detta.

6.5 Köparen kan tillsammans med Säljaren komma överens om en tilläggstid för produktens avlämnande. I det fall att produkten inte avlämnas inom denna tid har Köparen rätt att häva köpet förutsatt att tilläggstiden inte varit oskäligt kort.

6.6 I det fall att köpet avser en produkt som skall tillverkas eller skaffas särskilt för Köparen efter Köparens anvisning och kan Säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig produkten på annat sätt får hävning endast ske om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet.

6.7 Vid dröjsmål med leverans eller om produkten avlämnas för sent, har Köparen dessutom rätt till skadestånd för alla direkta kostnader som orsakats av förseningen. Köparen har dock inte rätt till skadestånd i det fall att dröjsmålet berott på ett hinder utanför Säljarens kontroll som Säljaren skäligen inte kunde förväntats räknat med vid köpet och vars följder Säljaren inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

6.8 Om produkten är felaktig, skall Säljaren med den skyndsamhet som omständigheterna påkallar avhjälpa felet genom reparation eller omleverans. Detta ska ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Köparen.

6.9 Om Säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet har Köparen rätt till skäliga kostnader för att avhjälpa det.

6.10 Om avhjälpande inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid inom reklamationen får Köparen kräva prisavdrag.

6.11 Köparen har rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse och Säljaren insåg eller borde ha insett det.

7 Reklamation, preskription, ångerrätt m.m.

7.1 Köparen får inte åberopa att produkten är felaktig, om Köparen inte lämnar Säljaren meddelande om felet inom två veckor efter det att Köparen har märkt eller borde ha märkt felet.

7.2 Köparen måste inom skälig tid framställa anspråk i anledning med dröjsmål. Väntar Köparen orimligt länge med att framställa dessa krav går denna rätt förlorad. ‍

7.3 Säljaren ansvarar för alla fel i varan som uppkommer innan risken övergått på Köparen.

7.4 Köparen har dock under vissa omständigheter rätt till en ångerrätt som gäller under 14 dagar från den dag då Köparen har mottagit varan. Det innebär en rätt att frånträda avtalet. För utövande av ångerrätten krävs att Köparen inom den här angivna tidsfristen till Säljaren lämnar eller sänder ett meddelande om att denne avser att nyttja sin ångerrätt. Observera att meddelandet får åberopas även om det inte skulle komma fram alls eller det inte kommer fram till Säljaren inom den angivna tiden.

7.5 Den i 7.4 angivna ångerrätten gäller inte i de fall;

  1. Varan har tillverkats enligt Köparens anvisningar eller om varan annars har fått en tydlig personlig prägel,
  2. Varan snabbt kan försämras eller bli för gammal eller
  3. Annat undantag i 2. kap. 11 § lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler kan anses vara tillämpligt. ‍

7.6 För att utöva ångerrätten kan Köparen fylla i följande blankett [https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett] och översända till Säljaren. Köparen bör spara underlag som visar att denne valt att utöva sin ångerrätt, lämpligen en kopia av blanketten och dokumentation på att blanketten har lämnats eller sänts till Säljaren och när detta har gjorts.

7.7 Väljer Köparen att utöva sin ångerrätt skall denne utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad återsända varan. Har Säljaren erbjudit sig att hämta varan eller varan levererades till Köparens bostad och inte lämpligen kan sändas med post ska Säljaren på egen bekostnad hämta varan. Har individuell överenskommelse träffats om att Säljaren står för kostnader för återsändelse gäller i stället den individuella överenskommelsen.

7.8 Väljer Köparen att utöva sin ångerrätt skall Säljaren återbetala priset på varan. Återbetalningen skall göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag Säljaren mottog meddelandet om utövande av ångerrätt från Köparen. Säljaren behöver dock inte betala innan denne mottagit varan eller Köparen kan visa att vara skickats. Återbetalningen görs enligt individuell överenskommelse mellan Köparen och Säljaren.

7.9 Utövar Köparen sin ångerrätt skall denne ersätta Säljaren för förhöjda leveranskostnader på grund av Köparens val av leveransmetod, varans värdeminskning i den mån det beror på att Köparen hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion eller andra kostnader som följer av 2 kap. 15 § lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

7.10 Fel som visar sig inom sex månader från den tidpunkt då Säljaren avlämnade varan ska anses ha förelegat innan tidpunkten för avlämnandet. Säljaren skall i enlighet därmed ansvara för felet.

7.11 En förutsättning för att Säljaren skall ansvara för fel är att Köparen reklamerar, alltså meddelar Säljaren om felet och Köparens avsikt att utkräva ansvar, inom skälig tid från det att Köparen upptäckt eller borde upptäckt felet. En reklamation anses alltid ha gjorts inom skälig tid om den görs inom två månader från nämnda tidpunkt. Köparen förlorar rätten att reklamera köpet tre år efter att Köparen mottagit varan.

7.12 Det står Säljaren fritt att lämna garantier för varans funktion eller andra liknande garantier. Lämnas en sådan garanti gäller den i den utsträckning som framgår av garantiutfästelsen. Det innefattar både garantins löptid och vilka egenskaper garantin gäller. Försämras varan i ett avseende garantin omfattar skall Säljaren svara för försämringen genom felansvar, såvida det inte görs sannolikt att försämringen beror på olyckshändelse, vanvård eller annan sådan omständighet som anges i 21 § andra stycket konsumentköplagen (1990:932).

7.13 De påföljder som kan bli aktuella vid fel är avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller hävning av köpet. I förekommande fall kan även skadestånd bli aktuellt i enlighet med konsumentköplagen (1990:932).

7.14 I den händelse att Säljaren bestrider Köparens reklamation kan tvisten möjligen prövas av Allmänna Reklamationsnämnden. Köparen kan läsa mer här https://www.arn.se/konsument/ och Säljaren kan läsa mer här https://www.arn.se/foretag/.

7.15 Skulle inte Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation följas eller är rekommendationen otillfredsställande kan tvisten prövas av allmän domstol i enlighet med punkten 8.

8 Tillämplig lag och forum vid tvist

8.1 På tvister som uppkommer till följd av Avtalet skall svensk lag tillämpas. Tvisten prövas av den allmänna domstol som har ansvar för det område där Köparen har sin hemvist.